Voorbereiding bij bedrijfsoverdracht


De verkoop van een bedrijf kan lang duren. Het is een complex proces met zowel juridische, fiscale en
financiële aspecten. Daarnaast gebeurt er heel wat op het emotionele vlak. Een onderdeel wat vaak wordt onderkent.

Ondernemers zijn van nature eigenwijs. Zij denken vaak dat zij geen hulp nodig hebben. Zij hebben hun hele leven zelf al met succes producten of diensten verkocht. Toch doen zij er verstandig aan zich te laten omringen door mensen die dagelijks met deze materie te maken hebben. De koper zal zich ook door een team van professionals laten adviseren. De emotionele binding die u heeft met uw bedrijf is groot en de koper heeft die sentimenten niet en bekijkt alles zakelijk. De koper is veel kritischer en ziet ook de gebreken. Dat kan de verkoper ervaren als een afwijzing, in plaats van als een kans.

Zorg ervoor dat uw bedrijf klaar is voor een verkoop.

  1. " De ondernemer is vaak het bedrijf "
    Het advies is dan ook:" Doe niet alles zelf ". Geef de regie uit handen. De organisatie van uw bedrijf moet zo aangepast worden dat het management team of uw directe rechterhand uw werkzaamheden kan overnemen zodat het bedrijf minder afhankelijk van U - de ondernemer - is.
  2. Stop tijdig.
    Veertig procent van de bedrijfsverkopen is gedwongen (ziekte, slechte marktpositie, etc.). Zoek daarom tijdig naar uw opvolger (intern, familie, extern..). Zorg er ook voor dat er een noodscenario klaar ligt bij onverwachte gebeurtenissen.
  3. Neem de noodzakelijke stappen.
    Om uw bedrijf aantrekkelijk te maken voor een koper moet u alles op orde hebben, zowel administratief als organisatorisch. Vergelijk het met de verkoop van uw huis. Een likje verf hier, een reparatie daar. De investering betaalt zich terug.
  4. Fiscaliteit.
    Zorg dat de juridische structuur voor de bedrijfsoverdracht op orde is om een voor u zo gunstig mogelijk fiscaal klimaat te hebben. Soms betekent het dat u deze aanpassingen 3 tot 6 jaar voor een overdracht gedaan moet hebben.
  5. Bepaal de waarde van uw bedrijf.
    Maar vooral moet u er voor zorgen dat de in- externe factoren die de waarde kunnen beïnvloeden constant blijven. Te denken valt aan de winstpotentie, het rendement, uw concurrentiepositie en naamsbekendheid etc..
  6. Haal lijken uit de kast.
    Zorg ervoor dat er juridische geschillen of claims met personeel, klanten of derden, zijn opgelost. Een koper heeft geen zin om direct met ellende opgescheept te worden.
  7. Bouw niet af.
    Ga na uw besluit om een verkooptraject in te gaan niet op uw lauweren rusten. Neem beslissingen going concern alsof u nog jaren aan het roer blijft staan. Stel investeringen dus niet uit en verminder uw inspanningen niet. Zorg dat het bedrijf up to date blijft.
  8. Het personeel is de waarde van het bedrijf.
    Blijf investeren in uw personeel en optimaliseer de organisatie. Leg gemaakte afspraken goed vast zodat uw opvolger niet voor verrassingen komt te staan.
  9. Emotie en objectiviteit.
    Twee begrippen die vaak niet hand in hand gaan en zeker niet als het om opvolging binnen de familie gaat. Stel toch (eventueel met hulp) objectieve criteria vast waaraan uw opvolger moet voldoen.
  10. Deskundig advies.
    Wij eindigen waarmee we zijn begonnen. U heeft verstand van uw bedrijf, daar bent u de professional. Een bedrijfsoverdracht vereist andere kennis en kunde. Omring u door een team van professionals, mensen die dagelijks te maken hebben met deze materie.